17 maart 2024 | Ruysdael Kwartet

Ruysdael Kwartet | In Concert

Zondag 17 maart 2024 | 14.30 uur | Klassiek | € 19,00 * prijs inclusief drankje, exclusief € 1,00 servicekosten

Het Ruysdael Kwartet behoort al meer dan 25 jaar tot de top van de Nederlandse strijkkwartetten. Direct na de start won het kwartet diverse internationale prijzen en hun roem strekt zich sindsdien tot ver over onze eigen landsgrenzen uit. De musici spelen dan ook veelvuldig in het buitenland met recentelijk nog optredens op prestigieuze podia in Japan, Engeland en Zwitserland. Niet alleen op de podia doet het Ruysdael Kwartet van zich spreken, ze worden ook geroemd in de (inter)nationale pers en het gezaghebbende programma Diskotabel verkoos het kwartet al meer dan eens tot favoriet. Het Ruysdael Kwartet legt zich toe op het volledige kwartetrepertoire en speelt vaak samen met prominente collega’s zoals Nino Gvetadze, Jörg Widmann en Charles Neidich.

Vanmiddag neemt het Ruysdael Kwartet u mee op een reis door twee eeuwen muziekgeschiedenis, met werk van Beethoven, Bartók en Brahms. Een prachtig programma, want juist deze drie componisten hebben het genre strijkkwartet naar een uniek niveau getild. 

Ruysdael Kwartet: Joris van Rijn, Emi Ohi Resnic (viool), Gijs Kramers (altviool), Michael Muller (cello)

Programma: Beethoven: kwartet in f op. 95; Bartók: kwartet nr. 3; Brahms: kwartet in a op. 51 nr. 2

De pers over het Ruysdael Kwartet:
de Volkskrant: “Het strijkkwartet ‘Ainsi la nuit’ van de Franse componist Henri Dutilleux is van zichzelf al een hallucinant meesterwerk. Maar geef het in handen van het Nederlandse Ruysdael Kwartet en de zinsbegoocheling is compleet. (…) De vier openen een toverdoos van sferen en kleuren.”
Haarlems Dagblad: “Het Ruysdael Kwartet maakte met een fenomenale uitvoering van Schuberts Kwartet ‘Der Tod und das Mädchen’ duidelijk tot de absolute wereldtop te behoren. Alleen al met hun rijke, veelkleurige klank trekken de vier musici je hun betoog in. Het kwartet bereikt een maximale expressie met totale technisch beheersing. Elk detail klopt, elke noot valt precies op zijn plaats. Maar aan het spel van het Ruysdael Kwartet klinkt niets bedacht.”